Werkwijze

In mijn praktijk werk ik altijd met datgene wat voor jou op dat moment aandacht vraagt. Jij hebt en houdt de regie in wat je wilt delen. Ik geef daarbij handvatten, openingen en het vertrouwen dat je je gevoelens en gedachten kwijt kunt en mag. Daarbij stem ik af op wat voor jou goed is.Tijdens begeleidingsmomenten zie je dat ik werk met allerlei verschillende werkvormen. Passend bij wat jij fijn vindt. Dit kan een creatieve activiteit zijn, een spel of een vuurtje stoken of een wandeling. Tijdens deze activiteiten is er ruimte voor verdieping, het delen van gevoelens en een gesprek.

Het eerste kennismakingsgesprek is gratis en vrijblijvend. Hierin kijken we gezamenlijk wat de hulpvraag is. En welke manier van werken bij jou past. Veelal maak ik gebruik van gesprekstechnieken, systemisch werk en het maken van een genogram.

Kind/ jongere

Het kennismakingsgesprek vind gezamenlijk met de ouder plaats. Hierna zie ik voor de individuele begeleidingsmomenten het kind/ de jongere graag alleen in de praktijk terug. Nadien koppel ik de belangrijkste zaken terug naar u als ouder. Dit doe ik altijd in overleg met het kind/ jongere . Gezamenlijk bespreken we kort wat voor papa/ mama belangrijk is om te weten.

De werkmethodes die ik o.a. toepas zijn:

Video interactie begeleiding

Door het maken van filmbeelden ontdek ik samen met ouders welke initiatieven het kind neemt om contact te maken met zijn ouders. Ook wordt er uitgelicht hoe ouders positief contact maken met hun kind. In het gezamenlijk terugkijken van de filmbeelden worden ouders meer in hun kracht gezet doordat ze bewust zien wat er allemaal al positief aanwezig is in het contact en hoe dit nog verder uit te bouwen is om een nóg fijnere onderlinge relatie te hebben met elkaar. Het bevordert de hechting en helpt ouders om het gedrag van hun kind te begrijpen.
De filmbeelden zijn en blijven in het bezit van ouders.

Presentietheorie

Vanuit de presentietheorie richt ik me met aandacht tot jou. Ik luister open en oprecht waarbij jouw perspectief en vraag centraal staat. Ik ben benaderbaar, blijf trouw en nabij.
Van daaruit kijken we gezamenlijk welke hulp en/of ondersteuning we kunnen inzetten, die  precies passend is voor jou.

Speltherapie

Spel is een krachtige manier om te herkennen, verbinden en verwerken van thema’s die spelen. Het is de ongesproken taal van kinderen.  Kinderen gebruiken spel om op een natuurlijke en veilige manier de wereld te ontdekken en gevoelens te uiten en te verwerken of verweven in hun leven. Ik zet speltherapie in om een kind te begrijpen en te helpen om het zich verder te ontwikkelen. Het geeft voor mij inzichten in de gedachtewereld en gevoelens die op dat moment aandacht vragen. Als spelend kan het kind nieuwe inzichten ontdekken en zich eigen maken die zowel emotioneel en cognitief  groei bewerkstelligen, terug in eigen kracht.

Systemisch werk

We hebben allemaal te maken en groeien op in systemen, hiermee wordt bedoeld je gezin van herkomst, je familie, je vriendengroep, collega’s, verenigingen etc. In ons leven nemen we onbewust allerlei overtuigingen, patronen en gedragingen over die de oorsprong hebben in de systemen waarin we opgroeien. Het kan zijn dat we beperkende of bekrachtigende patronen hebben meegenomen, veelal uit loyaliteit.
Door middel van systemisch werk krijg je weer zicht op de patronen en dynamieken die je hebt meegenomen. In mijn praktijk gebruik ik systemisch werk voornamelijk met behulp van vloerankers. Op de vloerankers worden de thema’s beschreven waarna je er met bewuste aandacht op mag gaan staan. Wanneer je op het vloeranker staat voel en weet je wat dit thema voor dit moment nodig heeft en begeleid ik je bij een gerichte stap of het aankijken van de gevoelens en emoties. Een prachtig en krachtig middel wat boeiend is om te ervaren, terug naar je eigen wijsheid.

In het najaar van 2024 ga ik verder de verdieping in ten aanzien van systemisch werk en hoop ik het van harte nog veel in te mogen zetten.

Verlies in beeld

Is een systemische methodiek die door middel van het gebruik van duplo of playmobil poppetjes de verliessituatie in beeld kan brengen. Veelal wordt eerst opgesteld wat de helpende factoren in je leven zijn om nadien op een veilige manier de verliessituatie te verbeelden. Door middel van het neerzetten van de materialen kunnen de rouwtaken, het verliestrauma en de overlevingsdelen in beeld worden gebracht. Op deze wijze is het visueel zichtbaar wat nieuwe inzichten en heling geeft. Ook gebruik ik de methode om psycho educatie te geven.

Focustaal

Dit is een methode die positief taalgebruik bewerkstelligt. Ons brein is voornamelijk gericht op het negatieve of hetgeen wat geneigd is te mislukken. Positief taalgebruik helpt om angst en pijn te verminderen en herstel te bevorderen en wordt veelal ingezet in de medische setting. Voor ouders kan het heel helpend zijn om vanuit positief taalgebruik hun kind te begeleiden. Dit maakt de setting veelal ook meer ontspannen.

Medische Hypnose

Is een methode waarbij gewerkt wordt met een dagdroom met een doel.  Iedereen kent wel momenten van een hypnotische ervaring. Je rijdt bijvoorbeeld in de auto en bent zo in gedachten verzonken dat je voor je gevoel een stuk van de rit gemist hebt of je gaat helemaal op in een film.
Hypnose is een staat van veranderd bewustzijn een soort trance.
Je maakt je als het ware met je aandacht los van de buitenwerelden gaat  in concentratie op in je innerlijke wereld. Kinderen zijn hier veelal erg goed in doordat ze dichterbij de fantasiewereld staan en gewend zijn te schakelen tussen realiteit en verbeelding.
Medische hypnose geeft een gevoel van meer controle over jezelf en ontspanning.
Het is ook mogelijk om gezamenlijk een geleide dagdroom te maken zoals die passend en helpend is voor jou.
Goed om te weten is dat je altijd nog ‘in control’ bent. Je hebt zelf regie en kunt op ieder moment de dagdroom weer stoppen. Ik ondersteun je graag bij wat passend is voor jou.


Wat kun je van mij verwachten:

  • Steun
  • Een vraagbaak in wat er allemaal komt kijken bij de wirwar aan gevoelens en emoties en praktische vragen
  • Begeleiding bij levend verlies
  • Begeleiding bij het ziekteproces en stervensbegeleiding
  • Nazorg en begeleiding na overlijden
  • Individuele oudercoaching
  • Gezinsbegeleiding
  • Doorverwijzing naar andere hulpverlening indien nodig

Een begeleidingsmoment is 1 uur. Veelal kunnen we na 5 afspraken de balans opmaken of we de ondersteuning afronden, of dat er doorgang gewenst is. Na afloop van het begeleidingstraject vind een afsluitend gesprek plaats.

Je kunt bij mij langskomen in mijn praktijk. Of in overleg kom ik bij jullie thuis of elders.